Domači faktoring vpliva na izboljšanje likvidnosti podjetja
Vas zanima sodobna in priljubljena oblika financiranja “domači faktoring”? Le-ta je priljubljena zlasti pri malih, srednje velikih in hitro rastočih podjetjih.
Kazalo
Kaj je (domači) faktoring in kako vpliva na likvidnost podjetja?
Faktoring je sodobna in na marsikaterem trgu razmeroma pogosto uporabljena in predvsem razvita finančna storitev. Namenjena je malim, srednje velikim in hitro rastočim podjetjem. Le-ta nameravajo oz. prodajajo svoje blago/storitve na odloženo plačilo (ang. “deferred payment”). Posledično lahko tako obliko financiranja poimenujemo kar kratkoročni trgovinski kredit (ang. “short-term trade credit”). Pri faktoringu gre za to, da faktorjem, ki financirajo te posle, podjetja odstopajo nedospele oz. nezapadle terjatve.
Plačila na odložen rok oz. dolgi plačilni roki vodijo v neplačila oz, zamujanje s plačili, kar strokovno imenujemo plačilna nedisciplina. V prispevku “Kaj pomeni pobot terjatev in zakaj le-ta predstavlja enega izmed načinov za zmanjšanje finančne nediscipline” si lahko preberete več o problematiki finančne nediscipline.
Gre za financiranje podjetij, pri čemer ta marsikdaj prikladen in učinkovit način financiranja kot storitev ponujajo zlasti bančne institucije in druge specializirane finančne družbe (faktoring družbe), kot je Prva finančna agencija d.o.o.
Poimenovanje te finančne storitve kot “faktoring”, izhaja iz latinske povedi “facere” (storiti/narediti), ki kaže na agente, ki so za trgovce opravljali določena opravila. Po mnenju nekaterih bi faktoring naj bil ena izmed starejših oblik financiranja trgovine. Prvi sledovi bi naj segali celo 4000 let nazaj v Mezopotamijo (čas starega Babilona) ter kasneje tudi antične Grčije in rimskega imperija (Jus, 2020).
Faktoring velja za zunanji vir financiranja podjetja. V nekaterih primerih pa predstavlja tudi način zaščite pred riziki neplačil. Glede na trenutne gospodarske razmere je riziko plačil povezan s plačili blaga in storitev. V najbolj negativnem scenariju se lahko celo zgodi, da prodajalec blaga/storitev ostane brez plačila. V te namene je potrebno terjatev zavarovati. Predvsem na način, da je poplačana tudi v primeru, če je dolžnik ne poravna in/ali v času poslovanja postane insolventen (dolgoročno plačilno nesposoben). Zavarovanje terjatev je izvedljivo v sklopu storitve mednarodnega faktoringa.
Če vas zanima, kako likvidnost omogoča prihranek pri stroških, vas vabimo k branju prispevka “Kako likvidnost podjetja omogoča prihranek pri stroških?”.
Katere vrste faktoringa poznamo (domači faktoring, mednarodni faktoring)?
Glede na kraj opravljanja gospodarskih dejavnosti udeležencev lahko v osnovi ločimo domači faktoring ter mednarodni faktoring.
Domači faktoring poteka v obliki neposrednega (direktnega) faktoringa oziroma enofaktorskega sistema, pri katerem je v poslu praviloma udeležen zgolj en faktor.
Več o virih financiranja si lahko preberete v prispevku “Viri financiranja podjetij (odkup terjatev, faktoring) za izboljšanje lastne likvidnosti”
Potek postopka za domači faktoring:
- Prodajalec na podlagi pogodbe kupcu dobavi blago in/ali opravljeno storitev na odloženo plačilo ter mu izstavi fakturo.
- Prodajalec (upnik) želi plačilo za dobavo blaga in/ali opravljeno storitev v najkrajšem možnem času. V ta namen sklene pogodbo s faktorjem (faktorinška družbo) in odstopi svojo terjatev do kupca ter predloži dokazilo o obstoju terjatev – kopijo računa (fakture).
- Faktor (faktorinška družba) praviloma v zelo kratkem času nakaže denar prodajalcu (odstopniku terjatve) v vrednosti do 100% (znesek zmanjšan za provizijo in ddv).
- Ob nastopu roka plačila, je dolžnik tisti, ki poravna plačilo faktorinški družbi.
- Faktor nato z upnikom (odstopnikom terjatve) uredi poračun in mu nakaže preostalo vrednost terjatev.
Faktoring velja za eno izmed pomembnejših ukrepov za izboljšanje likvidnosti. S pomočjo faktoringa si lahko podjetje v zelo kratkem času zagotovi svež denarni tok in likvidnost. S tem ko pridobi svež denarni tok, lahko še naprej nemoteno posluje. Dodatno pa pridobi nove priložnosti za investicije in za širitev svoje dejavnosti na trgu. S svežimi denarnimi sredstvi lahko predčasno poplača lastne dobavitelje, s čimer si pridobi boljše pogoje poslovanja z njimi in dodaten popust (sconto).
Če vas zanima sorodna oblika financiranja dodajte “odkup terjatev/prodaja terjatev” , si lahko več o njej preberete v prispevkih “Kaj pomeni odkup terjatev oz. prodaja terjatev” in “Kaj pomeni pobot terjatev in zakaj le-ta predstavlja enega izmed načinov za zmanjšanje finančne nediscipline”.
Kako s preverbo bonitete podjetij skrbeti za lastno likvidnost?
Likvidnost podjetja je ključnega pomena, zato na tem mestu izpostavljamo pomembnost preverbe bonitet (bonitete prijava v sistem) poslovnih partnerjev. Namreč s tem, ko podjetje preverja poslovanje svojega poslovnega partnerja, v resnici skrbi za lastno likvidnost. Več o tem si preberite v zapisu z naslovom “Zakaj je vpogled v poslovanje podjetij tako pomemben?”.
Sklepna misel
Tekom prispevka smo pisali o tem, kako pomembno je financiranje podjetij z zunanjimi viri financiranja. Dodatno smo omenili tudi kako lahko s finančno storitvijo domači faktoring podjetje izboljša lastno likvidnost. Hkrati pa z uporabo faktoringa pridobi svež denarni tok, zaradi česar lahko uspešno posluje in pridobi nove poslovne priložnosti za rast in nadaljnji razvoj.
Viri:
1 – Bonitete podjetij na Prvi finančni agenciji
2- Financiranje podjetij na Seo-praktik.si
3 – Odkup terjatev/prodaja terjatev na Večer.com
4 – Bonitetna ocena podjetja na RS Biro
5 – Bonitete na SRRS
6 – Plačilna nedisciplina na Večer.com
7 – Likvidnost podjetja na Seo-praktik.si
8 – Faktoring/factoring na Matija Zajšek.com
9 – Bilanca stanja na Matija Zajšek
10 – Bonitete na Večer.com
11 – E BONITETE.SI na Večer.com
12 – EBONITETE.SI na Delo.si